Hjemmelaget prim

Categories Blogg

Jeg er oppvokst med oldemor og mormor og noe av det beste jeg kunne få var hjemmelaget prim. Mormor var hos oss et døgn i uka og hjalp til med husarbeid og matlaging. Den gang samlet vi brunost skalker som det ble kokt prim av. Broren min og jeg fikk hver vår boks med prim og av og til kunne vi ta en teskje prim og det var like godt som godteri.

500 g brunost
5 dl Helmelk og fløte
40 g mørk sirup
  • Skjær brunost i terninger og la det tempereres (la det stå i kjele på benken over natta)
  • Varm opp melk i mikroovn eller i en annen kjele
  • Hell melk over i kjele med brunost
  • Kok opp og rør langs bunn hele tiden, småkoke ca 20 minutter
  • Etter en stund bruk visp for å løse opp de siste brunost terningene
  • Avkjøles under omrøring
  • Oppbevares i kjøleskap

Når jeg avkjølte primen merket jeg at den var ganske tykk. Den hadde konsistensen den burde ha når jeg tar den ut av kjøleskapet, så da blir den sikkert for hard. Varmer primen opp igjen og tilsetter mer varm melk. Gjorde dette noen runder og det ble bra!   

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *