Langpanne pizza

Categories Middag

Har tatt utgangspunkt i oppskrift på pizzadeig fra Møllerens Tipo 0 mel. Jeg har reusert mel mengden og i tillegg har jeg i bakepulver og sukker. Når jeg lager 3 pizzaer i kjøkkenmaskin har jeg redusert olje fra 90 ml (3×2 ss) til 0,75 dl – har eventuelt litt olje på fingrene når jeg drar og klemmer ut deigen.

6 dl vann
1 pose tørrgjær
0,75 ts sukker
1,5 ts salt
900 g tippo 0 mel
0,75 ts bakepulver
0,75 dl olje
  • Ha vannet i kjøkkenmaskin og tilsett tørrgjær og sukker
  • Elt inn 2/3 av melet og bakepulver
  • Kjør inn olje
  • Ha i resten av melet
  • La kjøkkenmaskinen rolig elte deigen i 20 minutter
  • Heves i minst 1 time

 

450 – 500 gram deig per pizza som jeg drar og klemmer ut på Silikon Bakeunderlag med kant fra Tupperware.

Fyller ikke hele bakeunderlaget, men pizzaen blir ca 35 x 26 cm fordi jeg setter over en SmartStore boks, for at pizzen skal heve lenge.

Favorittfyll: pizzasaus, kjøttpølse, paprika, løk, grillkrydder/pizzakrydder og ost.

Fyller pizzaene setter på SmartStore boks og lar dem etterheve i minst 1 time. (Oppbevaringsboks SmartStore 8 liter, 40 x 30 x 12 cm)

 

Triks:

Løk har ofte en sterk skarp smak. Legg den i vann så blir den bare god!

Del løk i biter 1,5 – 2 cm. Lgg i sitruspresse og setter på silen, fylle på vann og skifte vann flere ganger.

Sil av vannet. Legg kjøkkenpapir sammen med løken og rist det tørt.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *